Inkontinens og graviditet

Blog opslag

2 jan, 2021

Inkontinens under og efter din graviditet

For de fleste er det en dejlig oplevelse at være gravid og opleve kroppens forandringer. Men undervejs kan du opleve ubehagelige følger.

En del kvinder oplever, at de smådrypper lidt, eller at de pludselig ikke kan holde på vandet under deres graviditet. For nogle opleves det som noget, der sker en gang imellem, og for andre er det et virkelig stort problem. Forandringer i kroppen som fx øget tyngde mod blæren og bækkenbunden, ændret holdning og muskelaktivitet, hormonpåvirkning er årsager til, at vores underliv reagerer forskelligt. Din alder og vægt spiller også ind.

Forskellige inkontinenstyper under og efter graviditet

Stress-inkontinens kaldes den type inkontinens, de fleste oplever under graviditet. Stress henleder til det øgede tryk inde i kroppen, som påføres nedadtil mod blæren og bækkenbunden, når du fx hoster eller hopper. Ved denne form for inkontinens vil urinrørets lukkemuskel ikke reagere på et øget tryk ved at lukke for passage. Hvis din bækkenbund ikke kan bevæge sig optimalt, fordi den enten er for svag eller for spændt, vil den heller ikke reagere ved at trække sig sammen og lukke for urinrøret og endetarmen, når der kommer et tryk oppefra. Og det vil resultere i at urinrøret åbner sig, og du kommer til at tisse.

På grund af det ekstra pres nedadtil under din graviditet, vil du opleve, at der ikke skal meget til – et nys eller grin – før det går galt.

Det kan også handle om selve din blære, som kan blive forstyrret i dens funktion på grund af de forandringer der sker i kroppen omkring den. Den kan blive overaktiv, som betyder, at den trækker sig sammen hele tiden i en slags ukontrolleret spasme. Urinrørets lukkemuskel kan blive overbelastet på grund af blærens konstante aktivitet. På sigt bliver den svækket, og du vil opleve, at du skal rende på toilettet hele tiden. Denne form for inkontinens kaldes for urge-inkontinens.

Efter en fødsel vil op mod 30% opleve, at deres inkontinensproblemer fortsætter. Nerveskade, og det faktum, at bækkenbunden, blæren og urinrøret har været under pres eller ændret sin position anatomisk under graviditeten, påvirker funktionen. Selve fødslen svækker din bækkenbund yderligere, som igen kan påvirke din blære. Dette gælder også hvis du føder ved akut kejsersnit.

Hvad gør du under og efter din graviditet

Der er flere måder at behandle inkontinens på under og efter din graviditet. Den tilgang, man anbefaler som det første, er blære- og bækkenbundstræning.

Blæretræning normaliserer blærens funktion, så den kan fylde og tømme sig efter behov. Du træner din blære således:

1) Tøm din blære fuldstændigt ved hvert toiletbesøg. Det kalder man for dobbelt voiding. Når du lader vandet, så undgå at presse tisset ud. Når du er færdig, rejser du dig op og venter 1-5 min. sætter dig igen og tømmer blæren yderligere. Giv dig den tid, du behøver, så blæren kan trække sig effektivt sammen.

2) Gør intervallerne mellem hvert toiletbesøg længere, så du når op på kun at tisse hver tredje – fjerde time (selvfølgelig under hensyntagen til hvor meget du drikker). Start med at undertrykke din tissetrang 10-15 min. til en start de første par uger. Øg herefter tidsintervallet.

Bækkenbundstræning
Den mest effektive måde at træne din bækkenbund på er at træne den i den funktionelle sammenhæng, den har med resten af din krop og din vejrtrækning. Det handler altså ikke kun om at lave traditionelle knibeøvelser 10 minutter om dagen. Det handler om at blive bevidst om, hvordan bækkenbunden bevæger sig igennem dagligdagsaktiviteter, og hvordan du kan understøtte dens naturlige bevægelser med et aktivt knib, indtil du opnår den styrke, der skal til, for at bækkenbunden bevæger sig reflektorisk.

Under og efter en graviditet kan det være svært at mærke og at aktivere bækkenbunden, fordi den svækkes gradvist af tyngden fra den gravide mave og af selve fødslen. Selve muskelfibrene strækkes, og der vil over tid dannes flere fibre, så musklen bliver forlænget. Her er det helt oplagt at bruge en bækkenbundspude til at få kontakt til din bækkenbund, og til at give dig vished om at du kniber rigtigt.

Jeg har udviklet den optimale bækkenbundspude til at skabe et præcist og behageligt tryk mod din bækkenbund, så din hjerne lettere kan finde den og sende aktiverende impulser afsted. Den hedder Empelvic. Du sidder på puden med tøj på og bevæger dig roligt frem og tilbage. Når du træner din bækkenbund med Empelvic, bliver du guidet til at aktivere bækkenbunden sammen med din vejrtrækning, og du lærer, hvordan bækkenbunden bevæger sig reflektorisk. På en kraftig udånding trækker bækkenbunden sig sammen, og du understøtter bevægelsen – som ikke er særlig tydelig i starten – med en bevidst sammentrækning af musklerne. På en indånding giver du slip igen. Spænd kun nok til, at du mærker sammentrækningen, og giv helt slip igen, inden næste sammentrækning. I nogle tilfælde er det tydeligere at mærke bækkenbundens respons ved en kraftig indånding. Prøv dig frem! Sid på Empelvic puden, og bevæg dig, og gentag denne øvelse flere gange dagligt. Når du har lært bevægelserne i din bækkenbund at kende, kan du lave samme øvelse i hverdagssituationer; når du rejser dig fra en stol eller løfter din baby fra vuggen. På denne måde træner du din bækkenbund i løbet af hele dagen, og du vil hurtigt opleve, at den bliver stærkere, og dine symptomer på inkontinens bliver mindre eller helt forsvinder.

Vil du gerne vide mere om, hvordan du træner din bækkenbund funktionelt og få flere råd til at passe på dit underliv, kan jeg varmt anbefale dig at kigge forbi www.empelvic.dk.

På fertilitetsliv.dk kan du endvidere købe en Empelvic pude til en speciel Fertilitetsbaby-rabat på nedenstående link.
www.fertilitetsbaby.dk/produkter/

Problemet fortsætter
Hvis du fortsat oplever problemer, vil jeg anbefale dig at søge hjælp hos en gynobs-fysioterapeut, som jeg selv, der er uddannet i at undersøge og behandle årsagen til dine symptomer. En sådan udredning og undersøgelse indebærer bl.a. en undersøgelse af din bækkenbund og dine organer i underlivet; din blære, endetarm og din livmoder. I langt de fleste tilfælde kan dit problem behandles effektivt med manuel behandling og øvelser, men i nogle tilfælde vil du have behov for yderligere hjælp hos en gynækolog.

Kilder:

  • Fritel X, Fauconnier A, Levet C, Bénifla JL. Stress urinary incontinence 4 years after the first delivery: a retrospective cohort survey. Acta Obstet Gynecol Scand. 2004;83(10):941-945. doi:10.1111/j.0001-6349.2004.00457.
  • Asnat Groutz1Eli RimonSimona PeledRonen GoldDavid PauznerJoseph B LessingDavid Gordon. Cesarean Section: Does It Really Prevent the Development of Postpartum Stress Urinary Incontinence? A Prospective Study of 363 Women One Year After Their First Delivery.

       Neurourol Urodyn. 2004;23(1):2-6. doi: 10.1002/nau.10166.

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relateret indlæg…