Kom godt igennem graviditeten

Blog opslag

30 dec, 2020

Kære gravide,

Stort tillykke med at du inden længe skal være forælder. Det må være en stor lettelse at være nået her til, men du står måske også med blandede følelser og en masse tanker. Dette indlæg er skrevet med fokus på, hvordan du passer på dig selv og din baby gennem graviditeten, og hvordan I kommer godt fra start som nybagt familie. For det er ikke nogen selvfølge at være gravid, og det tager tid at komme sig ovenpå fødslen, og blive fortrolig med sin nye rolle som forælder.

Vær god ved dig selv

En graviditet er noget helt særligt, og det er fantastisk, at kroppen kan skabe et lille menneske. Men en graviditet kræver også opmærksomhed, og det er vigtigt, at din krop ikke først får ro, den dag du går på barsel. Så stil ikke for høje krav til dig selv, og indlæg små pauser i løbet af dagen, også på de dage, hvor du har overskud og ikke mærker nogle gener. Det er nemlig lige så vigtigt at forebygge, og det ofte først når du slapper af, at du vil mærke, hvad din krop har brug for. Din baby mærker også, hvordan du har det og påvirkes via hormoner gennem navlestrengen. Fra 10. foster uge er din babys limbiske system under udvikling. Det er det system, der gør din baby i stand til at registrere følelser, hos sig selv men også hos dig. Så pas på dig selv, så du kan passe på din baby, og gør det, der gør dig glad og giver dig energi. Men få ikke dårlig samvittighed, hvis du i perioder er mere stresset eller bekymret. Det er en hel naturlig del af det at være gravid. Det har måske også været et stressfyldt fertilitetsforløb, som stadig sidder i kroppen, selvom det er endt med en graviditet.

Forbered din krop og din baby på fødslen

Når du nærmer dig fødslen, kan du gøre meget for at blive godt forberedt. Det vigtigste er, at du får en masse hvile, og ikke belaster kroppen unødigt. Det er når du er mest afslappet, at dit oxytocin vil stige, og kroppen får ro til at gå i fødsel. Oxytocinet er kroppens antistress hormon, og det har en beroligende effekt på både dig og din baby. Jo mere oxytocin du har i kroppen forinden, jo mere vil du også have under og efter fødslen. Oxytocinet virker samtidig ve-fremmende og aktiverer din mælkeproduktion. Det er derfor en god ide at øge oxytocin-niveauet i ugerne før din termin. Det kan du gøre ved at få massage, og særligt på fødderne og i brystområdet. Oxytocinet aktiveres også ved kys og kram. Så tag imod så meget kærlighed og omsorg som muligt. Ligesom du har brug for at lade op til fødslen, har din baby også ekstra ro, og du vil måske mærke mindre aktivitet i dagene før du går i fødsel. Så tænk på at I begge skal lade op til fødslen, og sørg for at alt det praktiske er på plads nogle uger før. Hvis der er noget der bekymre dig, så hold dig ikke tilbage med at stille spørgsmål til din jordemoder. Det er vigtigt at du føler dig tryg og klar.

Kom godt fra start som nybagt familie

Den dag din baby kommer til verden går du fra at være dig, til nu også at være mor. I er nu blevet en lille familie, og det er på mange måder overvældende og tager tid at vænne sig til. Der venter en helt ny dagligdag, hvor intet er forudsigeligt, og hvor din baby er omdrejningspunktet. I skal begge have ro til at vænne jer til det hele og komme jer oven på fødslen. Det kan også være at der kommer en masse følelser frem når fødslen er ovre og når i kommer hjem med jeres længe ventede baby. Og det skal der være plads til. Tænk derfor på dig selv og dine behov, og vent med at få barselsbesøg til du er klar til det.

Nedenfor har jeg beskrevet, hvad der er særlig vigtigt at være opmærksom i den første tid efter fødslen, med tanke på både dig og din baby:

  1. Ro og tid: Det er særligt i de første tre måneder efter fødslen, hvor din baby har brug for meget ro og støtte fra dig, da det er her at grundlaget for din babys udvikling bliver skabt. Den bedste støtte du kan give, er ved at være nærværende og forsøge at skabe de samme trygge omgivelser, som der var inde i livmoderen. Det kan du gøre ved at sørge for at der er varmt og roligt omkring jer, og ved at svøbe din baby. Brug meget af tiden derhjemme og få aflastning når det er muligt, så du kan lade op og tænke på dig selv for en stund. For det er hårdt at være nybagt mor, og man bruger meget energi på at være nærværende og læse sin babys behov.
  2. Tilknytning: Tilknytning er det tætte bånd der skabes mellem dig og din baby. Det er gennem den gode tilknytning til dig, at din baby lærer at stole på andre, og stole på at det bliver mødt i sine behov. Det gør også din baby tryg, og giver ham/hende mod på at udvikle sig og udforske sine omgivelser. En god tilknytning skabes gennem en masse omsorg, nærkontakt og øjenkontakt. Læg derfor gerne hud mod hud flere par gange om dagen, og giv din baby en beroligende massage inden sengetid, hvis overskuddet er til det. Massagen gives ved at lave bløde strøg fra toppen af hovedet og ned på siden af kroppen, efterfulgt af faste tryk på arme, ben og under fødderne. Dette gøres ca. 10 gange eller indtil din baby har fundet ro. Inden massagen gives, kan du med fordel svøbe din baby, for at give ekstra ro og tryghed.
  1. Motorik: Din babys motorik er allerede under udvikling i løbet af graviditeten, og bliver stimuleret, hver gang du bevæger dig. Din baby fødes altså med en god ”startpakke” men han/hun har brug for at blive aktiveret dagligt, for at udvikle og finpudse sin motorik. Det første din baby skal lære, er at ligge på maven og holde sit hoved. Når din baby kan det, er det næste trin at rulle fra ryg til mave og tilbage igen, og dernæst sidde, kravle, stå og gå. Det er derfor vigtigt at træne den maveliggende stilling flere gange dagligt i de første tre måneder. I starten har din baby kun styrke til at ligge i kort tid ad gangen. Så spred det ud over hele dagen, og træn når din baby er frisk og veloplagt. Du kan med fordel gøre det på puslebordet i forbindelse med et bleskift. Sæt gerne et spejl eller noget andet op, som kan underholde imens. Du kan også lægge din baby henover en pude, og placere puden under brystet. På den måde får din baby lidt mere støtte, hvilket kan være en god hjælp indtil styrken er opbygget. Din baby skal ikke ligge for højt eller for længe i denne stilling, og i takt med at din baby bliver ældre og stærkere, skal din baby øve sig i at ligge på et fladt underlag. Dette vil være omkring 3 mdr. alderen, hvor din baby også kan holde hovedet stabilt.

Jeg håber, at dette indlæg vil forberede dig godt på den forestående fødsel, og på det der venter bagefter. Pas på dig selv og din baby, og husk at alle følelser er naturlige og det tager tid at vokse ind i mor-rollen.

Kærlig hilsen
Rikke Lindgaard, gravid- og børnefysioterapeut ved Klinik Underværk

Du kan kontakte Klinik Underværk her.
Tlf. 20 34 09 34
E-mail. hej@klinikundervaerk.dk
Web. www.klinikundervaerk.dk

Annonce for Klinik Underværk

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relateret indlæg…